جزئیات مستند جنجالی فائزه هاشمی که از مهمترین رویداد مستند خاورمیانه حذف شد
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۳۳۵۹۵
حذف یک مستند درباره فائزه هاشمی فرزند پرحاشیه آیت الله هاشمی رفسنجانی از جشنواره مستند سینماحقیقت به عنوان مهم ترین رویداد مستند خاورمیانه، با نقدهایی همراه شده است؛ اما این مستند دقیقاً به چه دلیل حذف شده و آیا سرنوشت دیگر مستندها درباره اشخاص مشابه نیز چنین خواهد بود یا صرفاً این مستند چنین سرنوشتی یافته و از این رویداد دور مانده است؟
به گزارش «تابناک»؛ جشنواره سینماحقیقت در سالهای اخیر به مرور به باکیفیتترین، با ثباتترین و مهمترین رویداد مستند خاورمیانه تبدیل شده است؛ رویکردی که مشخصاً به مدیریت آن بازمیگردد و شاید اگر همین ثبات رویه حاکم بر این جشنواره، بر جشنواره فیلم فجر نیز حاکم بود، نتیجه مشابهی حاصل میشد و مرزهای تاثیرگذاری جشنواره فیلم فجر فراتر از ایران بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در تازهترین نمونه، مستند «مثل یک زن» به کارگردانی و تهیهکنندگی مژگان ایلانلو پشت درهای جشنواره سینماحقیقت مانده است. ایلانلو در این زمینه گفته است: «برای ساخت این فیلم که درباره زندگی خانوادگی و سیاسی فائزه هاشمی است دو سال همراه ایشان بودم و صحنههای متعددی را از زندگیشان که شامل خانواده آقای هاشمی رفسنجانی هم میشود، فیلمبرداری کردم. اما متأسفانه با وجود اینکه هیأت انتخاب این فیلم را از بین آثار ارائه شده به عنوان یکی از آثار منتخب برگزید، «مثل یک زن» از نمایش در جشنواره حقیقت منع شده است.»
این عضو انجمن مستندسازان خانه سینما درباره پشت پرده وقوع این اتفاق نیز عنوان کرده است: «با پیگیریهایی که درباره حذف فیلم انجام دادم، متوجه شدم آقای حیدریان ـ رئیس سازمان سینمایی ـ خواستهاند آثار مستندی که مصداق یک فرد زنده سیاسی در آنها وجود داشته، از جشنواره حذف شوند و بر این اساس فیلم من هم یکی از این موارد است. برای این اتفاق پیگیری زیادی انجام دادم و حتی با آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صحبت کردم و در نهایت برای اینکه به دور از حاشیه و جنجال باشیم، گفتند ترجیح میدهند فیلمی از افراد زنده سیاسی در جشنواره نباشد و از آنجا که برای پیگیریهایم تقاضای کتبی ارائه کرده بودم، با استعلام وزیر، زیر برگه من نوشته شده است فیلمهای مربوط به افراد زنده سیاسی در جشنواره نمایش داده نخواهد شد.»
در مقابل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پاسخ داده است: «مدتی قبل از سوی سازمان سینمایی این دستورالعمل ابلاغ شد که اگر فیلمی مستند با موضوع پرتره فعالان جناحی و گروههای سیاسی کشور باشد، در جشنواره حضور نداشته باشد؛ آن هم به این دلیل که سازمان سینمایی نمیخواهد به مسائل سیاسی ورود کند. در این راستا قطعا منظور هر چهره سیاسی نیست، بلکه چهرههای شاخص سیاسی مد نظر بوده است و مصداق این دستورالعمل فیلم خانم اینانلو بود که درباره یکی از شخصیتهای سیاسی اصلاح طلب، یعنی فائزه هاشمی ساخته شده است... «فیلم «مثل یک زن» توسط رییس سازمان سینمایی اصلا دیده نشده و منع تولید و پخش هم نداشته است، بلکه فقط امکان شرکت در جشنواره سینما حقیقت را ندارد.»
از سوی دیگر «سیدمحمد طباطبایی نژاد» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت در نشست خبری این رویداد سینمایی، درباره این اتفاق گفت: «وقتی می گوییم سینماحقیقت، جشنواره مستقل است به این معناست که از نگاه دولتی پرهیز می شود نه عدم وابستگی به سازمان سینمایی. بر اساس سیاست تعریف شده سازمان سینمایی، برای پرهیز از نمایش اختلافات جناحی و سیاسی، فیلم هایی که چنین مضمونی دارند، باید حذف شوند به ویژه اینکه اگر فیلم درباره فعالان سیاسی جناحی زنده باشد که فیلم مثل یک زن به همین دلیل حذف شد.»
رویکرد تازه سازمان سینمایی که به برگزارکنندگان جشنواره سینماحقیقت ابلاغ شده، با نقدهایی حتی از سوی چهرههای فعال در سینما نیز همراه شده است. امیرحسین علم الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه در همین زمینه در نوشته است: «سینمایی که نتواند به سیاست بپردازد از نظر اینجانب سینمای عقیمی است و ساخت فیلم مستند پرتره از مردان و زنان سیاست بدون شک نشان دهنده پویایی سینما است و اگر مستند باشد این پرتره که باید به فائزه هاشمی مدال داد که بی پرده خود را مقابل افکار عمومی قرار داده است!»
علم الهدی ادامه داده است: «سینمای بی حاشیه حاصل همان تفکر پاستوریزهای است که تلویزیون را زمینگیر کرده است و نباید سینما را از حاشیه هاش پاک کرد و سینما یعنی تقابل و تضاد در نگاه های متفاوت به حوزه های جامعه... حال که سیاسیون دست از سر سینما بر نمی دارند و دوست دارند تمام قد سینما را در سیطره خود بدانند پس اجازه بدهند دوربین تیزبین سینمای مستند آن ها و تفکراتشان را در زمان زنده بودنشان بصورت عریان در مقابل چشمان مردمانی قرار دهند که بدانیم طی این چند دهه چگونه حکمرانی کردند و چگونه برای ما سرنوشتمان را رقم زدند و حداقل پاسخگوی عملکردشان باشند که پس از مرگ در این سرزمین همه عزیز می شوند و می گوییم: دستش از دنیا کوتاه است و نباید پشت سر مرده حرف زد....»
منبع: تابناک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زندهیاد حسام محمودی
آفتابنیوز :
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغزاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلمنت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگیهای این فیلم عاشقانه نوشته است.
در این یادداشت آمده است:
«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکلگیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقعگرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سالهای اخیر اندک تلاشهایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخصترین آنها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغزاده است که تجربهای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب میآید. پلتفرم فیلمنت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که میتواند دارای جذابیتهای زیادی برای علاقهمندان این دسته از آثار باشد.
صباغزاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامهای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تمهای ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش میبرد. صباغزاده قصهاش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست میرساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرودهای آشنایی را به تصویر میکشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب میآید که از آن برای قصهگوتر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.
اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایدهای مناسب برای خلق شوخیهای جذاب به نظر میرسد که در عین حال رگههای پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانهای به قهرمانهای خود و سیر روابط آنها داشته و در عین حال دست به آسیبشناسی هم میزند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونهای شاخص و درخشان به حساب میآید.
صباغزاده برای جذابتر شدن فیلم خود شوخیهای بامزهای را با تکیه بر ظرفیتهای کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیالانگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که میتوان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکتهای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک میکند.
انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیکها از اهمیت فوق العادهای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی میتواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلمهایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغزاده نقشهای اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشتهاند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زندهیاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود میکشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهرهاش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستینبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمیتوان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زندهیاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینماییاش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را میداد.
«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلمهایی است که قابلیت ارتباط با طیفهای مختلف سنی به خصوص زوجهای جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم میزند.»
منبع: خبرگزاری مهر